Personalo vadyba pagal Walt Disney

Kokias asociacijas daugumai jūsų sukelia vardas ir pavardė Waltas Disney`us? Žinoma, pirmiausiai prisimename nuostabius W. Disney`aus animacinius filmus, pamėgtus ir mažųjų, ir suaugusiųjų. Atsimename ir įžymius pramogų parkus „Disneyland“ Kalifornijoje, Floridoje, Tokijuje ir Paryžiuje. Specialistai dar paminės, kad korporacija „Walt Disney“ – viena iš didžiausių pasaulyje žiniasklaidos bendrovių, kuriai priklauso dešimtys televizijos ir radijo stočių, kabeliniai tinklai ir interneto svetainė. Tai ir visos mūsų žinios. W. Disney`aus pavardės mūsų sąmonė nerikiuoja į vieną eilę su verslo milžinų vardais, tokiais kaip Henry Fordas, J. D. Rockfelleris arba Billas Gatesas. Tačiau W. Disney`us buvo ne tik talentingas dailininkas, bet ir sėkmingas verslininkas. Su jo vardu siejama tam tikra verslo filosofija, daugeliui didžiausių pasaulio įmonių tapusia tyrinėjimo ir mėgdžiojimo objektu. Tai tobulo darbo su klientais ir savo personalu filosofija.

„The Walt Disney Company“ – viena didžiausių JAV darbdavių. Vien tik Orlando pramogų parke darbuojasi 62 000 darbuotojų. Jų veikla yra sunki ir dažnai rutiniška, tačiau bendrovėje nėra personalo kaitos problemų. Dirbti „The Walt Disney Company“ – garbinga. Prie personalo vadybininkų kabinetų išsirikiuoja ilgos kandidatų, tarp kurių yra prestižinių aukštųjų mokyklų absolventų, eilės.

Kokia gi „The Walt Disney Company“, kaip darbdavio, patrauklumo priežastis?

Pagrindinis strateginis bet kurio pramogų imperijos „The Walt Disney Company“ poskyrio tikslas – maksimalus kliento poreikių patenkinimas. Ši sausa formuluotė paimta iš vadybos vadovėlių. Pats W. Disney`us tokiomis kategorijomis nesivadovavo. Visa jo kompanijos darbuotojų veikla buvo skirta tam, kad apsilankymas pramogų parke „Disneiland“ arba apgyvendinimas jo tinklo viešbutyje paarytų svečiams tokį pat neišdildomą įspūdį kaip ir „Snieguolė“ arba „Bembis“. Jo tikslas – padovanoti svečiui (klientui) laimės pojūtį. Produktas, kurį gamina jo įmonė, - tai laimės suteikimas. Laimę žmonėms turi dovanoti paprastas gatvės šlavėjas pramogų parke, kasininkai, technikai, vadybininkai, aktoriai...

Tačiau W. Disney`us suprato, kad šiuos jausmus gali perteikti lankytojams tik tokie darbuotojai, kurie pritaria bendrovės vadovybės požiūriui, misijai ir tikslams, patys patirią malonumą dirbdami, priklauso puikiai ir darniai komandai, arba, kalbant vadybos kalba, yra motyvuoti.

Pagal šį principą veikė visas bendrovės personalo vadybos procesas.

Kaip ir visur, čia darbas prasideda nuo personalo atrankos. Tačiau iš tikrųjų „The Walt Disney Company“ personalas neatrenkamas. Šį žodį W. Disney`us taip pat laikė pernelyg sausu ir abstrakčiu. Pagal bendrovės terminologiją visi darbuotojai yra aktorių kolektyvas. Taigi, aktorių parinkimo metodika skiriasi nuo personalo atrankos metodikos.

Ateinantys į pokalbį kandidatai, užuot pradėję pildyti anketas, eina į kino salę žiūrėti filmo, kuriame pasakojama apie bendrovės istoriją, filosofiją, tikslus. Ir ne tik. Potencialiems darbuotojams vaizdžiai ir įdomiai pristatoma informacija apie reikalavimus kiekvienam įmonės kolektyvo nariui, darbo režimą, taip pat kokia apranga ir šukuosena yra neleistinos, kaip darbuotojai gali atvažiuoti į darbą ir daugybę kitų dalykų. Kiekvienas kandidatas gauna knygutę, kurioje smulkiai aprašytos uždarbio, kompensacijų, lengvatų, mokymų, motyvacinių programų, karjeros augimo galimybės.

Todėl jau per anksčiausią atrankos etapą formuojamas aiškus būsimojo darbuotojo darbo suvokimas, leidžiantis palyginti savo galimybes su reikalavimais. Ir toli gražu ne kiekvienas ryžtasi ateiti į pokalbį. Žinoma, kad apie 10 proc. pretendentų savo noru pasitraukia jau per pirmąjį etapą.

Paskui vyksta individualus pokalbis. Personalo specialistai, dalyvaujantys pokalbyje su kandidatu, priima sprendimą atsižvelgdami į kandidato darbo patirtį ir išsilavinimą. Tačiau ypatingas dėmesys skiriamas kandidato psichologinėms ir fizinėms savybėms, taikomi asmenybės tyrimo metodai. Aktorius renkamas ne vienam griežtai nustatytam vaidmeniui, o atsižvelgiant į visą vaidmenų, t. y. laisvų vietų, sąrašą. Atlikėjas, netinkantis „tigro“ vaidmeniui, gali puikiai suvaidinti „zuikutį“. Kitais žodžiais tariant, kūrybingi ir impulsyvūs asmenys gaus darbo pasiūlymą, atitinkantį jų savybes, o kandidatai, kurių pokalbio rezultatai rodo polinkį į ramesnį, rutinišką darbą, užsiims tinkančia jų būdui veikla. Sprendimai apie priėmimą į darbą arba neigiami atsakymai priimami labai operatyviai.

Kiekvienas naujas bendrovės „aktorius“ (darbuotojas) prieš išeidamas į „sceną“ (darbą) privalo išklausyti trijų dienų bendrovės tradicijų mokymo kursą. Į kursą įeina užsiėmimai auditorijoje ir susipažinimas su darbo vieta. Ši taisyklė taikoma visiems darbuotojams: nuo laikino, priimto trims mėnesiams, iki naujo bendrovės prezidento. Taip lengviau suvokiam bendrovės misija ir tikslai bei naujos veiklos prasmė. Žemesnės grandies personalui kursas taip pat leidžia pajusti lygiavertiškumą su vadovybe vykdant bendrovės misiją.

Tačiau priėmimas į darbą tėra tik pirmas žingsnis darbo su personalu sistemoje. „The Walt Disney Company“ svarbu ne tik priimti gerus darbuotojus, bet ir kelerius metus išlaikyti aukštą darbuotojų motyvaciją ir sumažinti personalo kaitos sąnaudas.

Daugelyje įmonių ši problema dažniausiai susijusi su darbuotojais, dirbančiais užkulisiuose ir tiesiogiai nebendraujančiais su klientais. Neretai jiems atitenka sunkus, monotoniškas ir purvinas darbas, anaiptol nekeliantis laimės ir susižavėjimo, pavyzdžiui, skalbyklos darbuotojams. Kaip galima motyvuoti žmones, kurie ištisas dienas leidžia prie skalbiamųjų mašinų?

Visų pirma „The Walt Disney Company“ nevartoja žodžio skalbykla, nes pavadinimas daug ką lemia. (Prisiminkite žodžius iš žinomo tarybinio animacinio filmuko: „Kaip jūs valtį pavadinsit, taip ji ir plauks“). Šis padalinys vadinamas Tekstilės tarnyba (angl. Textile Services). Jokių užuominų apie nešvarius skalbinius – tik gaivumu švytinti tekstilė. 90-ais metais „Disneyland“ parkui Lake Buena Vistoje teko gerokai padidinti šios tarnybos darbų apimtį. Trims skalbykloms teko ir tenka kasdien skalbti daugiau negu 125 tonas nešvarių drabužių, baltinių, staltiesių ir servetėlių. Motyvuodama personalą gerai dirbti, vadovybė nusprendė sudaryti kūrybišką atmosferą, skatinančią darbuotojus siūlyti, kaip pagerinti darbo kokybę ir sąlygas, patobulinti technologinius procesus. Darbuotojams buvo suteikta galimybė kontroliuoti visas padalinio darbo sudedamąsias dalis: biudžeto parengimą, operatyvų valdymą, perspektyvų planavimą. Jie pasijuto kūrybiško kolektyvo, tikrai nusipelniusio „The Walt Disney Company“ aktorių komandos vardo, nariais. Personalo kaita poskyryje gerokai sumažėjo, jis tapo populiarus tarp į bendrovę ateinančių žmonių.

Tačiau kūrybai nėra ribų. Žmonėms, kasdien skalbiantiems, lyginantiems, sudedantiems skalbinius, svarbu matyti tuos, kuriems skirtas jų darbas. Todėl techninis personalas reguliariai apsilanko tuose poskyriuose, kurie tiesiogiai bendrauja su publika. Užkulisių darbuotojai pamato platesnį vaizdą ir suvokia savo vaidmens svarbą.

Svarbiu vadybos strategijos elementu „The Walt Disney Company“ laiko horizontalių ir vertikalių karjeros pokyčių bendrovėje galimybes. Personalo vadybininkai įdėmiai seka „aktorių“ laimėjimus ir nuolat siūlo jiems naujas „vaidmenis“: galimybes padirbėti kitame padalinyje ir kitose pareigose. Perkėlimas neapsiriboja vienu pramogų parku ar viešbučiu. „The Walt Disney Company“ darbuotojai gali sulaukti pasiūlymo persikelti į kitą valstiją ar net šalį. Būtent tam surengtuose susitikimuose ar per vidinę spaudą visų korporacijos padalinių darbuotojai informuojami apie laisvas darbo vietas. Taip darbuotojai išbando kilimo karjeros laiptais galimybes ir įgyja vertingos patirties.

Išsamų darbuotojų informavimą apie įmonės reikalus „The Walt Disney Company“ laikė savo augimo ir plėtros pagrindu. Korporacijoje leidžiamas savaitinis laikraštis „Disney akys ir ausys“. Šį laikraštį visų poskyrių darbuotojai gauna ketvirtadieniais tuo pačiu metu ir iš jo sužino visas bendrovės naujienas. W. Disney`us manė, kad „aktoriai“ turi žinoti apie „režisieriaus“ sumanymus iš pirmų lūpų. Jie turi būti informuojami pirmi, užuot gavę informacijos iš televizijos žinių ar apkalbų. Žinoma, kad pats W. Disney`us kartais nukeldavo savo spaudos konferencijas tam, kad laikraštį su žiniomis prieš tai gautų jo darbuotojai.

Sumaniai vykdoma personalo vadyba padėjo W. Disney`ui ir jo veiklos tęsėjams prisijungti prie didžiausių pasaulio bendrovių ir užkariauti daugelio šalių klientų širdis.

Olga Mikėnienė
Mokymų vadovė
Publikuota 2008 m. žurnale „Vadovas ir pasaulis“ Nr.3.